Politikker

Her kan du se flere politikker for Børnehuset Alssund:

Aflevering og afhentning

I bedes benytte den indgang, hvor jeres barn har garderobe. I vådt vejr vil vi gerne, at I benytter de blå overtræksko, for at vi kan holde gulvet så rent som muligt. Jeres barn bruger nemlig meget tid på at lege på gulvet. Det er meget vigtigt, at I siger goddag og farvel sammen med jeres barn. Dette for at vi er klar over, hvilke børn der er kommet, og hvem der er gået hjem. Det kan også være, at der er en vigtig besked, vi skal overlevere.

Sygdom

Vi modtager ikke syge børn. Det er personalets pligt at afvise børn med feber, smitsomme sygdomme eller andre tydelige tegn på, at barnet er sygt. Hvis jeres barn er syg om morgenen, vil vi gerne, at I kontakter os. Dette af hensyn til dagens planlagte aktiviteter. Er det en sygdom, som smitter, vil vi meget gerne vide det, så vi kan informere de andre forældre - og vi kan tage de nødvendige forholdsregler. Vi betragter jeres barn som syg, hvis det ikke kan følge en normal hverdag. Hvis barnet bliver sygt eller kommer til skade i institutionen, kontakter vi jer. Det er derfor vigtigt, at I holder jeres kontaktinformationer på Aula opdateret.

Fravær og ferie

Info vedr. fravær kan gives via Aula, men idet det pt. kræver, at et personale fra gruppen logger på, så kan der sagtens gå en dag eller to, inden en sådan besked ses. Så det dur ikke til alm. hverdagsbeskeder.

Ferie og fridage fremadrettet må dog meget gerne indtastes i Aula. Ved ferieperioder udsender vi en ferieanmodning, som I bedes besvare.

Fotopolitik

Vi tager billeder efter de gældende fotoregler fra Sønderborg Kommune. Det er derfor meget vigtigt, at I på Aula tager stilling til om og hvor der må offentliggøres af billeder af jeres barn. Vi benytter vores kommunikationsplatform Aula til at vise billederne. Der vil til særlige lejligheder være fotoopslag på tavlerne eller køre diasshow på IPad. Vi benytter også billederne til barnets bog.

Det er ikke tilladt som privatperson at tage billeder i institutionen eller videreformidle billeder fra Aula.

En gang om året kommer der en professionel fotograf, der tager gruppebilleder, som efterfølgende kan købes.

Solpolitik

Solpolitikken er udarbejdet efter anbefalingerne fra Kræftens Bekæmpelseskampagne ”skru ned for solen – mellem 12 og 15”. Vi følger vores solpolitik, når uv-indexet er 3 eller mere.

• Vi forventer, at børnene er smurte med solcreme, når de kommer i børnehuset om morgenen om sommeren.
  • Personalet i børnehuset sørger for, at alle børn er nyligt smurt med solcreme, hvis de går på legepladsen imellem 12.00 og 15.00.
  • Vi benytter solcreme faktor 15 -20, der er astma- og allergimærket, som beskytter både mod UVA og UVB- stråler - ved specielle hensyn medbringes egen solcreme.
  • Vi opfordrer forældrene til, at de giver deres børn let tøj på, som dækker huden, samt en solhat.
  • Vi søger i skygge under solsejl, parasoller og træer, når børnene leger udendørs imellem 12.00 og 15.00.
  • Vi har solsejl over sandkassen og et stort skovareal med mulighed for leg i skygge.
  • Vi evaluerer vores solpolitik hvert år.

Fødselsdage

Vi fejrer gerne fødselsdage i Børnehuset Alssund, og efter aftale vil vi også gerne komme hjem til jer (Tanglopperne og Haletudserne fejrer kun fødselsdage i børnehuset). Når fødselsdagen nærmer sig (helst min. 14 dage før), kontakter I personalet og laver en aftale om, hvor og hvornår I gerne vil holde fødselsdagen.

Vi opfordrer til, at fokus for fødselsdagen er en dejlig og hyggelig dag med børn og voksne på gruppen. Derfor har Forældrerådet besluttet, at der kan medbringes ”en ting”, som deles ud.

Bliver børnegruppen inviteret hjem til fødselsdag, får de ikke mad fra Fru Hansens kælder denne dag.

Søvn

I vuggestuen vægter vi, at børn sover, når de er trætte. Det betyder, at vi putter børnene efter deres egen rytme.

I børnehaven putter vi børnene ca. kl. 12, og der er mulighed for, at de kan sove frem mod ca. kl. 14.00, hvor de andre børn kommer ind fra legepladsen og skal spise eftermiddagsmad.

Medicin

Det er forældrenes ansvar at give børnene medicin. Hvis barnet har en kronisk lidelse, såsom astma/bronchitis eller lignende, giver personalet dog præventiv medicin.

Der skal foreligge en skriftlig instruktion ang. dosering mm., og medicinen skal være i original indpakning.

Tavshedspligt

Alle ansatte i institutionen har tavshedspligt.