Vores profil

Velkommen til Børnehuset Alssund - 'ROBUSTE BØRN MESTRER EGET LIV'

Børnehuset Alssund er en integreret institution med børn i alderen 0-6 år. Vores hus består af ca. 24 vuggestuebørn (Haletudserne og Tanglopperne) og ca. 60 børnehavebørn (Krabberne - de yngste børnehavebørn -, Muslingerne og Søstjernerne). Vi ligger ved siden af Dybbølskolen og med Dybbøl Mølle og Skanserne tæt på.

Vi er et åbent hus, der vægter fællesskabet højt. Vi vægter ligeledes den motoriske udvikling - og vi  er meget bevidste om, at vores ude- og indearealer støtter og bakker barnets udvikling op.

Børnene elsker at være i motorikrummet, hvor de kan hoppe, springe og klatre på klatrevæg. Også dukkekrogen, hvor børnene kan lege med dukker, bygge med klodser og LEGO, er ofte brugt.

Vi har en stor og varieret legeplads, hvor børnene har mulighed for at lege hver dag.Fastelavn

Særlige lejligheder

Vi mener, at det er vigtigt at fejre de særlige stunder, men er selvfølgelig opmærksom på, at dette ikke skal foregå for ofte.

Derfor kan vi godt finde på at spise is på en varm sommerdag, riste skumfiduser over bålet, spise boller og varm kakao på en kold og våd dag eller få lidt lækkert på Børnehusets fødselsdag.

Vi fejrer også mærkedage med hyggelige aktiviteter såsom cykelringridning, fastelavn og jul.

Vi arbejder med udgangspunkt i det enkelte barn

Vi arbejder ud fra vores styrkede pædagogiske læreplan, hvor det fælles pædagogiske grundlag og de seks læreplanstemaer beskrives i forhold til vores pædagogiske hverdag og læringsmiljø. Målet for det enkelte barns sættes ud fra barnets nuværende udvikling og ønske om nærmeste udvikling, Lev S. Vygotsky’s teori om zonen for nærmeste udvikling.

Vi arbejder med forskellige temaer i løbet af året, hvor vi sikrer at barnet stifter kendskab til læreplanstemaerne som giver bund for en alsidig udvikling.

Vi ønsker at skabe en hverdag, hvor …

• Det enkelte menneske - lille som stor - får gode muligheder for udvikling.
  • Det enkelte menneske - barn som forældre og personale - føler sig værdifuld og påskønnet.
  • Vi som personale lever op til de krav og mål, der sættes for vores arbejde.

Vi arbejder i en grundlæggende atmosfære, som bygger på:

• Tryghed
  • Ansvarlighed
  • Udvikling

Udvikling i denne atmosfære er nøgleordene:

• Nærvær
  • Glæde